نگرانی امتحان

دانشگاه و کابوس شب امتحان

کلید واژه شب امتحان

شب امتحان از اون واژه هایی است که از بدو ورود به دوران تحصیل تا آخرین امتحانات دوران دانشجویی گریبان گیر همه است. در واقع قضیه از اونجا خیلی حاد میشه که به هر دلیلی برای امتحان درس مربوطه مطالعه کافی نداشته باشیم. شب امتحان به خودی خود استرس زا است ولی اگر همراه با عدم آمادگی ما نیز باشد استرس آن دو چندان می شود. در اینجا نمی خواهم راجب استرس های این شب صحبت کنم. همه ما بارها این شب خاص رو تجربه می کنیم و سپری می کنیم و فردای آن شب میبینیم که همه استرس ها بی دلیل بوده اما چگونگی رویکرد ما در مقابل این شب حائز اهمیت است.

شب امتحان

شب امتحان و تلاش بی وقفه

بارها کسانی را دیده ایم که بدون کمترین ساعت مطالعه و کمترین تلاشی در مقابل ما که با همه وجود فلان درس را میخوانیم نتیجه بهتری می گیرند. از بعد روانشناسی همیشه کسی که منتظر وقوع یک اتفاق بد است، براش اتفاق می افتد و کسی هم که خیلی ریلکس و خونسرد خود را نشان می دهد و واقعا هم چیزی براش مهم نیست، اتفاق بدی هم براش نمیفتد.

کاری به این نداریم که خیلی از کسانی که در شب امتحان ریکلس هستند از اون دانشجویان به شدت درسخونی هستند که در طول ترم واقعا سنگ تمام گذاشته اند و چیزی را برای شب امتحان باقی نگذاشتند اما بنده به شخصه و مطمئن هستم که شما هم در اطرافیان خود کسانی را دیده اید که شرایطشان مثل شما بوده، در طول ترم درس نخوانده، تکالیفشان را انجام نداده اند و در عین حال از استرس کمتری هم برخوردار بوده اند. و جالب تر اینکه فردا امتحان از همه خوشحال تر هستند و مطمئن به گرفتن نتیجه خوب! حتی بعضا نتیجه و نمره آن ها از کسانی که در طول ترم هم خوانده اند بیشتر می شود!

شب امتحان و برنده واقعی

به نظر من این ها همه به همان بحث روانی قضیه برمی گردد که کسی که درس نخوانده خود را برای هر نتیجه ای آماده می کند و این نه تنها باعث می شود کابوس شب امتحان را به خوبی سپری کند بلکه در حین آزمون هم چون آماده هر نتیجه ای است باعث می شود بهترین تلاش خود را انجام دهد و شاید هم امداد های غیبی از راه برسند و بهترین نتیجه را بگیرد. بنابراین از هر منظر که به قضیه نگاه کنیم دیدگاه این افراد واقعا قابل تقدیر است که کم کاری های طول ترم خود را تبدیل به یک استرس دو چندان نکرده و بار اضافی بر دوش خود نمی گذارند.

استرس امتحان

این گونه افراد همیشه راه موفقیت را در تنگنا ها پیدا می کنند اما به نظر من برای کسانی که به هر دلیل از این استرس نمی توانند خود را نجات دهند مرور خلاصه ها و نکات کلیدی در شب امتحان بهتر از خواندن دیوانه وار تمام مطالب ریز و درشت کتاب و جزوه است. مرور کردن نکات مهم و خلاصه ها و حل کردن مثال هایی که اساتید در طول ترم تاکید موکد روی آنها داشته اند می تواند مرهمی بر این استرس باشد و مطمئنا که نتیجه بهتری نیز خواهد داشت.

در صورت علاقه می توانید مطلب خلاصه نویسی ها: بایدها و نبایدها را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید